torsdag 25 november 2010

Stenmarksmössa, M & K Alpaca Silk, Janome MC 6600

Stenmarksmössan är perfekt!Nog verkar dom ha rätt som säger att det blir en vargavinter i år! Då kan man vara lycklig om man har en tätstickad, varm, Stenmarksmössa att dra ned över öronen. Fina beskrivningar finns på originalmössorna som stickas i Superwash Safir från Marks & Kattens. Skall du ut i vinternatten? Glöm inte pannlampan! Vi som skolkade från lektionerna på 70-talet för att se Ingemar åka kommer kanske ihåg "stuket" han hade på sin mössa, upprättstående med trekantig avslutning. Försökte arrangera mössan på traditionellt vis på Maria, min dotter som fotomodellar på bilden, men se, det gick inte! Mössan skulle ha "häng". Så, om du vill tolka Stenmarkarn på 2010-talsvis, då får du knyckla till trekanten så att den blir lite "hängig".
( Gratis modetips - kom ihåg var du läste det först!)

Vackra pulsvärmare i Alpaca SilkI förra inlägget visade presentförpackningar med Alpaca Silk, beskriving och pärlor. Nu återkommer jag och visar ovanstående beskrivning på vackra handledsvärmare, stickade i Marks & Kattens Alpaca Silk. Garnet kostar 79:-/nystan, det är mycket mjukt och har en fantastisk lyster. Några kunder har under veckan köpt garnet för att sticka pulsvärmare som funnits på beskrivningar i Ica Kuriren och Allas (tror jag det var? eller var det Allers?)

Babyfilt i Puppengarn+EasyTidigare i höstas fanns det en beskrivning på en babyfilt i en stickbilaga i Allers. Där hade man använt garnet Love från M & K, som till och från har varit lite svårt att få tag i eftersom efterfrågan tycks vara större än tillgången. En av mina kunder valde, i brist på garnet Love, att sticka filten med Puppengarn (Schoeller & Stahl) och Easy (Sandnes). Båda garntrådarna stickades tillsammans och resultatet blev en mysigt tjock och mjuk babyfilt! (Har fått låna filten ett tag, kom in och titta och inspireras!) Tack, Maria, för lånet!

Janome MC 6600 - en ateljémaskin för dig och mig!Idag gjorde jag klart överkastet jag haft liggande ett tag. Hade funderat någon vecka på om jag bara skulle fålla in kanterna eller om jag skulle orka sy en snedslå runtom (kändes drygt då överkastet är till en dubbelsäng). Det blev snedslå och snabbt och enkelt gick det att sy med Janome MC 6600 som är en riktig ateljémaskin. Jag bara älskar den här symaskinen! Den gör vad den ska, är snabb, stark och lätt att använda. Om du syr mycket och ställer lite högre krav på en symaskin, då skall du kolla in denna modell och även den under året lanserade modellen Janome 7700 QCP. Fråga mig gärna om Janomes symaskiner - de har alla modeller man kan önska i sitt program.

Hissgardin "Bukett" med julhjärtan, från B & J Har lite jultema här och där i butiken. Sommargardinerna är undangömda i ett hörn och julgardinerna får bre ut sig istället. Hissgardinen "bukett" går i rött/vitt och känns fräsch, julig och söt på samma gång. I serien "bukett" finns även en rödvitrutig gardinkappa på metervara, kuddar och stolsdynöverdrag. Under hissgardinen ser man disktrasor med jultema och kökshanddukar från Spira.

Julmarknad på Olofsfors Bruk 27 - 28 novemberRiktig julstämning får man på brukets traditionella julmarknad.Välkommen hit till första adventshelgen då håller vi hela bruket öppet kl 11-16. Läs mer om julmarknaden på www.olofsforsbruk.nu. ( I samband med julmarknaden släpps biljetterna till "Sveriges kallaste luciafirande" som går av stapeln den 13 dec - läs mer om detta på Olofsfors bruks hemsida, länken ovan.)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar