söndag 22 november 2009

Sy-LAN minnen och Ecoulltider

Här är fler bilder från förra helgens sy-LAN på bruket
Minns det goda fikat - det kom från Kafé Anno 1762!
Alldeles utanför sysalen hade vi vårt fikabord där vi intog förmiddags- och eftermiddagsfika. En stor skål med lösgodis hade vi också (tack Maria!), så vi led ingen nöd direkt.

Lägg märke till de eleganta knapptränsarna
Här skapas en tunika med den där lilla extra detaljen som lyfter hela plagget - knapphål gjorda av smala, vändsydda slåar. Vi hoppas få se den färdiga tunikan på modell, här framöver, på bloggen Bagarbertans baksida.
Gardiner på gång
Det är bra att det finns många bord i sysalen när man vill bre ut t.ex. gardinvåder.

Kudden Rut, under arbete
Ja, så var det mitt eget projekt som jag påbörjade under sylanet, den runda kudden "Rut", en gör-det-själv-sats ifrån Oddbirds. I påsen fanns instruktioner, men jag lyckade ändå krångla till det för mig. Men, efter samtal till Oddbirds, där jag pratade med Camilla, är allt klart som korvspad! De långa 70cm-remsorna skulle delas på hälften så de blev 35 cm. Klippte vad som höll på att bli en "lång-korv-kudde" mitt av, och se, nu ser man en ny form, den runda puffiga kudden "Rut". I butiken säljer jag följande gör-det-själv satser ifrån Oddbirds: Stort lapptäcke, fyrkantig kudde "Konrad", runda kudden "Rut", halsbandet "Harriet" (träkulor, tygbitar mm).

Eco ull och Eco babyull, fina mönster i Allers
En stor kartong från Marks & Kattens levererades till min förvåning här i veckan. Hade jag beställt alla dessa garner? Tydligen. Vid närmare eftertanke (och koll bland papperen), såg jag att jag antecknat mig för en kampanj gällande Marks & Kattens Eco ull och Baby ecoull. Vilken tur! För garnerna är ju helt fantastiska och dessutom fanns det med i kartongen ett antal Allerstidningar med många fina, nya, mönster gjorda för ecoullgarnerna. Kom upp och kolla in dessa mysiga ullgarner & inspirerande beskrivningar!

Julgardiner
Jultygerna på plats
Jultygerna från Spira, A G Pehrson, Boel & Jan m.fl har nu främsta platsen i gardinskåpen. Färdiga gardinkappor & längder finns t.ex. i en virkad kappa och metervara (som jag skyltar med i fönstret på bilden). Fler gardinkappor & metervara finns också, bl.a. ett trivsamt rödrutigt tyg med matchande kappa. Vill man ha mer stiliserade mönster skall man titta på Spiras jultyger.

Regnet till trots (men det slutar väl snart), julmarknad håller vi som vanligt på Olofsfors bruk den första helgen i advent, dvs kommande helg. Vi får hoppas på snö, eller åtminstone lite frost, inför helgen! Då blir det extra mysigt att gå runt på bruket! Vi ses!

1 kommentar:

  1. Oj, vad läcker den blev, din lappiga kudde. Piffigt med gula pricken över "iet". Ses på Stickkafé på torsdag. Bildspelet från den ryska trendspaningen är på G!!

    SvaraRadera