onsdag 3 mars 2010

Sy trikåkjol, garner till OS-mössan och mera snö!

Många fina OS-mössor har virkats av Fritidsgarn och EasyLagret av Fritidsgarn och Easy har minskat kraftigt under veckan eftersom det passar så bra att virka "OS-mössan" av. Mer garn är beställt, bl.a. flera nya färger i Easy, ett mjukt tjockt garn som blir hur snyggt som helst till mössorna. Leveransen förväntas komma i början av sportlovet, alltså nästa vecka. Virknålar i strl 6, 7, 8, 9 är också beställt - hoppas de flesta storlekarna kommer i paketet! Skulle tro att alla Sveriges garnbutiker har beställt mer virknålar i dessa dagar, det vill till att leverantörerna har ett stort lager... Många kunder har valt att virka mössan i dubbla trådar Carolina, ett mjukt acrylgarn, där det fortfarande finns fina gula och blå nyanser att välja på!

Snön yr på bruket
Snön har bäddat in bruket så vackert bland fluffiga drivor. Den vita snön yr från taken och det finns många fina fotomotiv överallt.

Sy en enkel trikåkjol på Janome Cover Pro och Imagine Wave, Babylock.Jag gillar symaskiner! De nya modellerna är verkligen roliga att sy på, det blir så fint! Jag försöker lära mig lite nya finesser varje dag så att jag kan demonstrera maskinerna på ett bra sätt för mina kunder. Idag har jag använt både Cover Pro 1000 CPX och Baby Lock Imagine Wave för att sy en kort kjol i trikå (ett inspirerande uppdrag jag fått). Så här har jag gjort:
1 - Klippt ut bakstycke och framstycke (har gjort ett mönster utifrån en favoritkjol)
2- Sytt ihop sidsömmarna med overlocksöm på Baby Lock Imagine Wave (bilden ovan). Snabbt och snyggt skär maskinen kanten och syr med en överkastsöm som är elastisk.3 - sytt ihop, på vanlig symaskin, ett 80 cm resårband, 25 mm brett ca, till en cirkel (överlappning 1 cm) 4 - Resårbandscirkeln nålades fast på avigsidan av tyget, med tyg vikt över resåren5 - Resåren sys på från rätsidan med Cover Pro 1000 CPX (man känner kanten genom tyget) så att trippelsömmen ligger med två nålar i resåren och en nål in på tyget, då täcks sömmen snyggt på baksidan. Man kan plocka bort en nål om man vill ha en tvillingsöm istället för trippelsömmen. Dessa sömmar är elastiska.
6 - Linningsresåren har tre parallella sömmar på framsidan. På avigsidan syns hur resårkanten döljs av täcksömmen. De trådar som sticker ut till vänster skall jag dra till baksidan av plagget och fästa.
7 - Avslutningsvis skall kjolen fållas upp med en likadan trippelsöm som den i linningen. Det skall jag göra i morgon, är tanken.
Behöver man så här många maskiner för att sy en enkel trikåkjol? Svar: Nej. Men det är ju så kul när det blir snyggt, och går snabbt! Självklart klarar man sig med en vanlig symaskin som har trikåsöm (eller så syr man med liten sicksack, det blir också elastiskt). Mitt "drömsyrum" har tre maskiner, en vanlig symaskin (från Janome), en overlock (t.ex. från Janome eller Baby Lock) och en täcksömsmaskin (ja, varför inte en Janome Cover 1000 CPX!).

Vattnet skapar former
Under vintern bjuds man på nya konstverk allteftersom väderleken varierar. En av mina favoritplatser, har otaliga fotografier av detta motiv, är vattenrännan vid nedre dammen på Olofsfors bruk. Vintern är vacker, det är bara att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar