tisdag 15 december 2009

Bilder från luciafirandet på Olofsfors Bruk

Stämningsfullt i masugnen
Veckans stora händelse på bruket var luciafirandet i masugnen på söndagkvällen den 13 dec. Lucian Maria med tärnor spred ljus och värme till den andäktiga publiken.

Fantastisk kör!
Kören "Likören" sjöng många härliga julvisor och stämningsfulla sånger.

Små brukstomtar tände ljusen på scenen
De tusen juleljusen framme vid scenen tändes som brukligt är av "bruksbarnen". En av de små tomtarna stod länge och beundrade lyskraften hos lucia med tärnor.

Äntligen julesnö!
Visst är det härligt med den fluffiga snön som fallit idag! Här, vid den nedre dammen, inramar snön den mörka vattenspegeln där tvättstugan (numera bastun) ses i dubbel upplaga.

Snön inspirerar till stickning...Sköna vantar t.ex, i värmande ullgarn förstås! Skall se om jag lyckas få med lite "vantinspiration" i nästa blogginlägg. Just nu är jag så uppfylld av helgens luciafirande att jag inte kan skriva om något annat!

3 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder ifrån Luciafirandet.
    Ha en riktigt fin och skön Jul
    God Jul och Gott Nytt År
    Maggan och Svenne i Umeå

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, man längtar till nästa års firande. Nu lägger sig julefriden över bruket.

    Kram Masmästaren

    SvaraRadera
  3. Oj, vad kul att hitta till den här bloggen!
    Såg luciafirandet från Olofsfors Bruk i TV för några år sedan... det var en fullständigt fantastiskt upplevelse!
    Luciakronan i järn är bara SÅ läcker! Den inspirerade mig till att göra en luciakrona i luffarslöjd med dok i pärlbroderat ulltyg.
    Har under min uppväxt besökt Olofsfors Bruk flera gånger, min mormor bodde i Järnäsklubb, så vi åkte ibland på "utflykt" till det vackra Olofsfors Bruk, sist jag var på bruket var i början på 90-talet och såg någon utställning med gamla bokillustrationer bl.a.
    Då var vi även i "Tjuv-Antes grotta" som väl inte ligger så långt därifrån, vill jag minnas!?

    SvaraRadera